کد مطلب:78282 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:334

پیامبر خدا امام حق











در كلام پیشوای پرهیزگاران و امام آزادگان حضرت علی (ع)، نخستین امام حق برای امت اسلامی، كتاب خدا قرآن كریم معرفی شد. پژوهش در نهج البلاغه ی امام علیه السلام و سیری در خطبه های آن، برای همه ی آنهایی كه خواهان حق، در جستجوی امام حق و دوستدار شناخت پایگاه امامت می باشند، امری ضروری و تلاشی حیاتی و حتمی است. و بر اساس همین باور از آنجا كه در این صحیفه برآنیم، تا سیمای امام را در آئینه ی نهج البلاغه مشاهده كنیم و به دیگران بنمائیم، به خطبه ی نود و سه این كتاب شریف روی می آوریم. در این خطبه امام به توصیف پیامبران خدا و ترسیم سیمای مبارك آنان پرداخته، و سرانجام در توصیف شخصیت ممتاز و برگزیده ی حضرت خاتم الانبیاء (ص)، آن برگزیده ی خالق و محبوب خلق و حبیب خدا را، امام حق و پیشوای پرهیزگاران و هدایت طلبان معرفی می فرماید:... فهو امام من اتقی و بصیره من اهتدی، سراج لمع ضووه و شهاب سطع نوره و زند برق لمعه، سیرته القصد و سنته الرشد و كلامه الفصل و حكمه العدل.[1].

«... پس آن بزرگوار (پیامبر اكرم ص) امام پرهیزگاران و روشنی دیده ی هدایت طلبان است. محمد (ص) نور افكن تابنده ایست كه نورش می درخشد، شهابی است كه درخشندگیش خیره كننده است و آتش زنه ایست كه برقش چشم را خیره می كند. راه و روش پیامبر استقامت و

[صفحه 88]

میانه روی، طریقه اش رشد، سخنانش جداكننده ی حق و باطل و قضاوتش عدالت محض است ».

پرهیزگاران خداترس كه قرآن امام نخستین آنهاست و در تاریكیهای وحشتناك تمناهای نفسانی در پرتو فروغ هدایت بخش قرآن را فلاح و رستگاری دو جهان را یافته اند، پیامبری دارند كه رسول رحمت است و امام هدایت و بصیرت.

به فرموده ی مولای موحدان امام علی علیه السلام، پیامبر اسلام (ص) گذشته از اینكه بر سریر عزت و افتخار و اصطفاء و رسالت تكیه زده است و زمام هدایت و ارشاد بندگان خدا را تا هنگامه ی رستخیز بزرگ در دست دارد، بر پایگاه رفیع ولایت و امامت امت نیز جای گرفته است. در میان سلسله ی جلیله ی پیامبران الهی تنها پیامبر اسلام و نیای بزرگوارش ابراهیم بت شكن، به این امتیاز ارزنده ممتاز می باشند كه علاوه بر مقام رسالت، به مقام عظیم امامت امت نیز دست یافته اند.

امام علی (ع) پیامبر اسلام را امام پرهیزگاران تاریخ و سبب بصیرت و روشنای دیده ی هدایت طلبان همه ی عصرها و همه ی نسلها معرفی می فرماید. و برای آنها كه در زندگانی بر صراط مستقیم ایمان و تقوا حركت كرده و پای می فشارند، چه كسی شایسته تر از پیامبر خدا (ص) است، كه عهده دار امامت ایشان باشد؟ در حالی كه این امام، رسول خدا و پیام آور پروردگار نیز هست. امامی كه تقوای خدا در لحظه، لحظه ی حیات او مشهود است و هدایت و ارشاد به سوی حق و عدالت در عمل و جهاد وی جلوه گر. حضرت رسول الله (ص) در همان حال كه از گذرگاه رسالت مامور ابلاغ

[صفحه 89]

وحی الهی و بیان و تشریح احكام شریعت است، بر اساس امامت و ولایت امت اسلامی، عهده دار هدایت و حمایت مسلمانان در دوران حیات خویش نیز هست. و به همین دلیل امام علیه السلام در كلام هدایت بخش خود كه اسرار شریعت و حقایق امامت را بیان می كند، پیامبر خدا را امام بر حق امت اسلامی و همه ی پرهیزگاران معرفی می كند. امام حقی كه راه او طریق استقامت، طریقه اش راهنمای رشد، كلامش بیانگر حق و افشاگر باطل و قضاوتش عدالت محض و مطلق است.


صفحه 88، 89.








    1. نهج البلاغه فیض، خطبه 93.